emorze.pl
www.emorze.pl Łeba - www.emorze.pl Łeba - www.emorze.pl Ustka - www.emorze.pl Ustka - www.emorze.pl Darłowo - www.emorze.pl Darłowo - www.emorze.pl Krynica Morska - www.emorze.pl Krynica Morska - www.emorze.pl Hel - www.emorze.pl Hel - www.emorze.pl Jurata - www.emorze.pl Jurata - www.emorze.pl Jastarnia - www.emorze.pl Jastarnia - www.emorze.pl Władysławowo - www.emorze.pl Władysławowo - www.emorze.pl Jastrzębia Góra - www.emorze.pl Jastrzębia Góra - www.emorze.pl Karwia - www.emorze.pl Karwia - www.emorze.pl Dębki - www.emorze.pl Dębki - www.emorze.pl Gdańsk - www.emorze.pl Gdańsk - www.emorze.pl Sopot - www.emorze.pl Sopot - www.emorze.pl Mielno - www.emorze.pl Mielno - www.emorze.pl Kołobrzeg - www.emorze.pl Kołobrzeg - www.emorze.pl Rewal - www.emorze.pl Rewal - www.emorze.pl

Dziś jest

Dziwnów - www.emorze.pl Dziwnów - www.emorze.pl Międzyzdroje - www.emorze.pl Międzyzdroje - www.emorze.pl

Historia


PIERWSI MIESZKAŃCY

Pierwsze ślady bytności ludzkiej w okolicach Darłowa pochodzą z okresu ok. 8000 lat p.n.e. W trakcie prac archeologicznych odkryto w tym rejonie narzędzia, które potwierdzają obecność na tym terenie pierwszych grup osadników.

BURSZTYNOWY SZLAK

Po upadku kultury celtyckiej cała Europa Środkowa i Pomorze znalazły się pod wpływem kultury rzymskiej. W okolicach Darłowa odnaleziono pochodzące z tego okresu ozdoby, monety cesarzy Wespazjana, Zenona i Faustyny Starszej. Na uwagę zasługuje cmentarzysko, z odkrytymi grobami szkieletowymi, bogato zdobionymi zapinkami oraz bransolety z brązu i srebra.

Na tej podstawie możemy sądzić, że i w okolice dzisiejszego Darłowa docierali kupcy rzymscy podążający "Bursztynowym Szlakiem" żeby wymienić przywożone ze sobą wyroby z brązu, srebra, złota czy może szkła na bursztyn, tutejszy miód, skóry, wosk, bardzo prawdopodobne, że również na niewolników.

GRÓD DIRLOV

W okresie VIII - IX osady i grodziska na terenie ziemi darłowskiej połączyły się w jeden organizm tworząc osadę Dirlov. Znajdowała się ona u ówczesnego ujścia rzeki Wieprzy do Bałtyku. W XI w Darłowie istniał już ważny ośrodek handlowy. W trakcie badań archeologicznych znaleziono tu skarb zawierający: 118 monet srebrnych, datowanych na XI w, fragmenty ozdób, drutów srebrnych.

Korzystne położenie grodu - u ujścia dwóch rzek Wieprzy i Grabowej do morza, żyzne gleby, bliskość ważnych szlaków handlowych, znacząco wpływały na gęstość zaludnienia na tych terenach. Tak rozpoczęła się burzliwa historia osady targowo - portowej u ujścia rzeki Wieprzy do Morza Bałtyckiego.

PRAWA MIEJSKIE

W roku 1312 z rąk braci Święców - Jaśka, Piotra i Wawrzyńca otrzymało Darłowo prawa miejskie na mocy prawa lubeckiego, którego zasady okazały się bardzo korzystne i wpłynęły na szybki rozwój miasta. Również układ miasta wzorowano na założeniach lubeckich, z charakterystycznym, prostokątnym rynkiem, położonym w centralnym punkcie osady. Do dnia dzisiejszego zmianie uległy jedynie nazwy ulic, ich rozmieszczenie w niezmienionej formie istnieje od 1312 r.

BOGUSŁAW V

W roku 1317 pieczę nad Darłowem przejął Książe zachodniopomorski Warcisław IV.

Miasto rozwijało się prężnie, zapewniając swym mieszkańcom dobrobyt, rosło też jego znaczenie jako portu morskiego. Pewnie dlatego Bogusław V, syn Warcisława IV wybrał je na swoją rezydencję. Od bogatej mieszczki darłowskiej Elżbiety Behr zakupił wyspę wraz z młynem i rozpoczął na niej budowę zamku. Władca dołożył wszelkich starań, aby nadać budowanej przez siebie siedzibie reprezentatywny charakter.

DARŁOWO W ZWIĄZKU HANZY

W roku 1361, za pośrednictwem Kołobrzegu, Darłowo nawiązało współpracę z Hanzą, związkiem prężnie rozwijających się miast w basenie Morza Bałtyckiego.

Przystąpienie do Hanzy okazało się trafnym krokiem i znacząco wpłynęło na wzrost znaczenia portu handlowego. Wystarczy wspomnieć, że na przełomie wieków XIV i XV Darłowo posiadało liczniejszą niż pobliski Słupsk flotę handlową, utrzymywało ożywione kontakty z Lubeką, statki miejscowych kupców docierały do Normandii, a nawet Hiszpanii. Z czasem korzyści płynące z przynależności do Hanzy wykroczyły poza ramy handlowe i przeniosły się na inne sfery życia, znaczenia nabrały kontakty kulturalne.

ERYK I POMORSKI - KRÓL DANII, SZWECJI I NORWEGII
PIĘKNA ZOFIA

Po bezpotomnej śmierci Eryka I Pomorskiego, panią "na Darłowie" została księżna Zofia, żona Eryka II i matka Bogusława X. Wysoka blondynka, o niebanalnej urodzie, dumna księżniczka, słynęła ze swej urody i inteligencji. Podobno nawet król Polski Kazimierz Jagielonczyk żałował, że ze względu na bliskie pokrewieństwo, nie poślubił tej czarującej i bystrej pomorskiej księżniczki, poza tym zamożnej spadkobierczyni niezliczonych skarbów potężnego stryja - Eryka I Pomorskiego.

Przez wiele lat krążyły liczne legendy na temat księżnej Zofii, ukazujące ją w negatywnym świetle. Określano ją mianem "Okrutnej Zofii", "Białej Damy" pokutującej na zamku w Darłowie za swe liczne grzechy i niegodziwości. W rzeczywistości była kobieta mądrą i przewidującą, dbała o interesy Pomorza Zachodniego, które zawdzięcza jej współpracę z Polską. Naraziła się w ten sposób Niemcom, którzy przypisywali jej okrucieństwo i zaborczość.

BOGUSŁAW X

Syn Zofii i Eryka II, odziedziczył po swych rodzicach same najlepsze cechy, urodę i inteligencję. Staranie wykształcony, nauki pobierał u samego Jana Długosza, to jemu król Kazimierz Jagiellończyk oddał rękę swej córki Anny.

Za panowania Bogusława X Darłowo przeżywało swój złoty okres. Prowadzony w ramach Hanzy handel morski zapewniał miastu dobrobyt, tak jak i rozwijający się handel lądowy, obejmujący znaczne obszary Polski.

MORSKI NIEDŻWIEDŻ

Nazwą tą określono falę sejsmiczną wywołaną ruchami tektonicznymi dna morskiego, poprzedzoną toczącym się grzmotem, przypominającym pomruki niedźwiedzia.

To rzadkie zjawisko wywołało tragiczną w skutkach powódź, która nawiedzała Darłowo i okolice w roku 1497.

Wody Bałtyku zniszczyły całkowicie port, wdarły się w głąb lądu, zabierając ze sobą cztery duże statki przycumowane w Darłówku. Jeden z nich wyrzucony został w okolicach Żukowa Morskiego, dwa przy klasztorze Kartuzów, natomiast czwarty w pobliżu kaplicy Św. Gertrudy.

WIELKI POŻAR

11 listopada 1624 r za panowania Bogusława XIV, miał miejsce w Darłowie wielki pożar. W ciągu 6 godzin spłonęło 566 budynków, ratusz, kościół parafialny, szkoła i dom pastora. Zginęło wiele osób. Pożar zapoczątkował gospodarczy upadek Darłowa. Od tej pory miasto nawiedzały kolejne pożary, epidemie dżumy i działania związane z toczącą się w tym czasie wojną trzydziestoletnią.

WIEK XIX I XX

Ponowne ożywienie w porcie w Darłowie nastąpiło dopiero w XIX w. Port odbudowano, a flota morska znacznie się powiększyła. W roku 1873 flota należąca do rodziny Hemptenmacherów, fundatorów fontanny Rybaka autorstwa Wilhelma Grossa, liczyła 43 żaglowce.

Na początku lat XX Darłowo staje się modnym kurortem wypoczynkowym, głównie ze względu na wyjątkowe walory mikroklimatyczne, charakteryzujące się dużym nasłonecznieniem oraz wilgotnością powietrza nasyconego leczniczymi cząsteczkami jodu, co wpływa korzystnie w przypadku kuracji chorób układu oddechowego i gardła. Podobno, ze względu na swe usytuowanie wśród licznych obszarów leśnych, głównie sosnowych, okolica doceniana była przez kuracjuszy, którzy przyjeżdżali tu leczyć skołatane nerwy.

MILITARNE TAJEMNICE

Wiele ciekawych miejsc w Darłowie wiąże swą historię z II wojną światową.

Jak powszechnie wiadomo przed rozpoczęciem działań wojennych w 1939 roku Darłowo należało do III Rzeszy, istniała tu pilnie strzeżona jednostka wojskowa.

W Darłowie zajmowano się budową statków z żelbetonu. Stocznia znajdowała się tuż przy zachodnim falochronie wejścia do portu. Zajmowała południowo - zachodnią część awanportu. Wybudowano dwa suche doki z pochylniami. Początkowo ze względów oszczędnościowych, wykonano jedynie wykop budowlany z głowicą ze ścianki szczelnej, stalowej z żelbetonową nadbudową. Podczas budowy kadłuba wodę wypompowywano. Tutaj również mieściły się baraki jeńców wojennych, którzy byli wykorzystywanie do ciężkiej pracy przy budowie w/w statków.

W 1938 r. zakończona została budowa poligonu w Darłówku. Ułożono tory kolejowe z Darłowa, wzdłuż linii brzegowej zbudowano szosę, aż do Bobolina, powstały budynki gospodarcze i administracyjne.

Tereny obecnej jednostki wojskowej kryją wiele ciekawych budowli, których przeznaczenie owiane jest licznymi tajemnicami, wciąż trudnymi do wyjaśnienia, budzących wciąż ciekawość i zainteresowanie.

Na darłowskim poligonie przeprowadzane były, przez koncern Kruppa, prace nad niemieckimi działami kolejowymi, tu powstała słynna Dora, działo ważące 1350 ton, z czego sama lufa to 400 ton, zasięg 40 km, ciężar pocisku - 7100 kg, obsługa działa to 500 artylerzystów.

Do transportu Dory używano dwóch lokomotyw, poruszających się na dwóch równoległych torach. W roku 1941 działo zostało zmontowane na poligonie w Darłowie. Podczas wizyty Hitlera, urządzono pokazowe strzelanie. Pocisk został wyniesiony na odległość 47 km. Dory użyto m.in. pod Sewastopolem. Kiedy sytuacja na froncie stawała się dla Niemców coraz mnie korzystna, działo przetransportowano w głąb Niemiec.

Na uwagę zasługuje tzw. "chiński mur", budowla z żelbetonu, której budowę Niemcy rozpoczęli w 1940 roku. Mur miał ok. 2000 m. obwodu, kształt nieregularny, nad murem rozpostarta był materiał. Cała konstrukcja miała swym wyglądem przypominać jezioro.








Chcesz uzyskać zniżki na noclegi, do pubów, do restauracji, na imprezy?
Dowiedz się więcej - zapisz się do naszego biuletynu!
Sprawdź pogodę na całym polskim wybrzeżu - od Międzyzdrojów, przez Kołobrzeg, aż po Krynicę!

Wiatr: km/h
Chciał(a)byś się dowiedzieć "gdzie-co" jest? Nie możesz gdzieś trafić? Skorzystaj z interaktywnej mapy na naszych stronach.